Jouw stok achter de deur

Ken je dat gevoel dat je heel goed weet wat je moet doen om je doel te bereiken maar de focus die nodig is steeds een beetje meer op de achtergrond raakt? Dat gevoel dat je niet toe komt aan wat je eigenlijk heel belangrijk vind. Dat je plan op de stapel van andere goede plannen komt te liggen.

Accountability Partner

Als accountability partner fungeer ik als jouw stok achter de deur. Samen maken we heldere afspraken over het contract dat jij met jezelf bent aangegaan toen je de beslissing nam deze verandering in te zetten. We gaan dus niet in kaart brengen hoe je dat gaat doen, maar mocht je daar hulp bij nodig hebben dan kan ik je wellicht iemand uit mijn netwerk adviseren. Je ‘wat’ en ‘hoe’ zijn onderdeel van jouw huiswerk, en ik ben er om jou te motiveren (en wellicht soms prikkelen) in het ‘blijven doen’, om de belofte aan jezelf na te komen omdat jij als geen ander weet waarom je dit wilt. Samen spreken we over de beren die je tegenkomt op jouw weg, de tegenvallers, en we vieren natuurlijk ook jouw successen. Mijn doel is dat je mij steeds minder nodig hebt omdat de nieuwe gewoonte in je systeem zit.

En waarom ik? Omdat ik efficient ben, doelgericht, en zelf ook leef waar ik over spreek. Met andere woorden: ik weet wat het is om kleine en grote veranderingen in mijn leven door te voeren en wat dat vraagt.

Meteen aan de slag? scroll dan direct naar de abonnementen hier beneden en kom in actie.

Het verander proces

Wees gerust, je bent absoluut niet de enige die het uitdagend vindt om veranderingen in je leven op lange termijn door te voeren. In het onderstaande plaatje laat ik je zien welke vicieuze cirkel we vaak in terecht komen:

Eerst merk je dat er een behoefte is, soms in de vorm van een frustratie, om een verandering te realiseren. Een doel te behalen als fit worden, een betere werk/prive balans te ontwikkelen, je gezondheid voorop te stellen, jullie relatie meer aandacht te geven, tijd te maken voor selfcare, etc. Wanneer jouw bewustzijn van die behoefte ontstaat dan vormt er een intentie om daar aandacht aan te geven. Maar een intentie zet zich niet om in actie tot er een beslissing volgt en je urgentie gaat voelen. Dan zoek je naar de juiste aanpak die bij jou hoort. Zo zou je bij het voorbeeld ‘fit worden’ een personal trainer kunnen zoeken, een fiets kunnen aanschaffen, een abonnement op de gym nemen. En dan moet je het nog gaan doen! De eerste weken is het even wennen, dan heb je een lekker ritme te pakken, sla je eens een keertje over, en de vaart gaat eruit. Dat is super frustrerend, je ziet weinig resultaat en je stelt jezelf teleur. Je houdt het nog een tijdje vol zo af en toe, en dan gaat je aandacht naar andere projecten die je nog op je lijstje hebt staan. Stagnatie. Een tijd later merk je dat de behoefte weer ontstaat om nu toch echt fit te worden…

Doorbreek de cirkel

Herkenbaar? Ik denk dat we allemaal wel verhalen kunnen vertellen van doelen die we niet behaald hebben omdat we nooit tot de eindstreep kwamen. Gelukkig hebben meerdere knappe koppen zich gebogen over dit patroon en uit hun onderzoek bleek dat je de cirkel kunt verbreken:

Door het inschakelen van support, bijvoorbeeld in de vorm van een accountability partner, ga je een contract van verantwoording aan met jezelf. De partner houd je daar scherp op en motiveert je om door te zetten.

De wetenschap laat zien dat we gemiddeld 90 dagen nodig hebben om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen. Dat wil zeggen dat er een nieuwe neurologische snelweg moet worden aangelegd in het brein en de oude minder aantrekkelijk wordt om te nemen. Je oude gewoonte patronen in het brein verdwijnen niet, dat is waarom we soms terug vallen in oud gedrag. Dus hoe dieper ingebed de nieuwe gewoonte is en hoe bewuster we zijn van wat het ons opleverd, hoe sneller je weer terug kunt schakelen naar het gewenste pad.

Hoe het werkt

We plannen een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek ontdekken we of wij een goede match zijn, dat is belangrijk. Ook bespreken we wat jouw ‘wat’ en ‘hoe’. Verder kijken we naar onze verwachtingen over de samenwerking.

Na de kennismaking beslis je of we samen aan de slag gaan. Wellicht was er nog wat werk te doen aan jouw ‘hoe’ eerst. Maar nu ben je zover en stap je in het ‘doen’ met een duidelijke reden waarom je dit nu gaat doen. Dus onze kick off is het opstellen van het contract dat jij met jezelf aangaat. Inclusief timeline, meetpunten, en beloningen. Zo stellen we samen de kaders op en bepalen de focus voor de komende periode.

En dan begint het echte werk. Wekelijks spreken wij elkaar en kijken we naar jouw voortgang. Waar loop je tegenaan, waar ben je trots op, wat moet je eventueel bijstellen. Stap voor stap ga jij werken aan het behalen van jouw doel met mij als partner aan de zijlijn.

Abonnementen

Zoals eerder aangegeven is de gangbare periode om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen 90 dagen, 12 weken. Maar het kan zijn dat jij een voorkeur hebt om in kleinere blokken te werken, of al verder op jouw pad bent. Daarom heb ik een aantal keuze opties beschikbaar.